Dentální hygiena je důležitou součástí preventivní stomatologie.

Dentální hygienistka se zabývá stanovením úrovně ústní hygieny, odstraňováním plaku, zubního kamene a pigmentací, nácvikem čištění zubů, seznámením pacienta s vhodnými pomůckami ke správnému čištění zubů. Práce dentální hygienistky podstatně prodlužuje životnost Vašich zubů, neboť jejím cílem je preventivně zabránit vzniku onemocnění v dutině ústní nebo vyléčení či zastavení již vzniklého onemocnění. Správná dentální hygiena je nejúčinnějším a nejlevnějším způsobem péče o zuby.

Náplň práce dentální hygienistky:

• vstupní komplexní vyšetření (anamnéza, stav chrupu, úroveň ústní hygieny, parodontologické vyšetření)
  • stanovení léčebného plánu
  • instruktáž ústní hygieny a její nácvik
  • vhodné pomůcky (kartáčky,mezizubní kartáčky, dentální nitě,apod.)

• odstranění zubního kamene
  • odstranění pigmentací (skvrny od kávy, čaje, cigaret apod.) - depurace, airflow
  • léčba parodontózy
  • ošetření citlivých krčků
  • úprava převislých výplní, leštění
  • bělení zubů
  • především nácvik čištění zubů

Zánět dásní - Gingivitis

Nejběžnějším onemocněním dásní a přilehlých tkání je Gingivitis neboli zánět dásní. Způsobuje jej zejména nedostatečná ústní hygiena. Neléčený zánět dásní se časem rozvíjí v závažnější onemocnění – v tzv.parodontitis (lidově parodontóza), které je příčinou úbytku kosti až ztráty zubů. Zánět dásní způsobují bakterie, které vytvářejí tzv. zubní plak .Není-li zubní plak pravidelně odstraňován, postupně ztvrdne a změní se v zubní kámen. Ten dráždí dáseň a poskytuje větší prostor pro růst bakteriální infekce. Je-li onemocnění dásní zachyceno v počáteční fázi, lze jej úplně vyléčit.

Dásně jsou rudé a oteklé. Snadno krvácí a mohou být měkké a ve většině případů nebolí. Závažnost postižení dásní lékař určí měřením jejich krvácivosti. Toto vyšetření stomatolog provádí pomocí zakulacené sondy a je zcela bezbolestné. Stupeň krvácení se zjišťuje pomocí tzv. PBI indexu. který vypovídá o stavu dásní, respektive o kvalitě ústní hygieny. Platí jednoduché pravidlo: špatná ústní hygiena = silné krvácení z dásně optimální ústní hygiena = žádné krvácení z dásně.

Léčba spočívá v důsledné ústní hygieně. Zubní lékař nebo zubní hygienistka odstraní zubní plak, zubní kámen a naučí pacienta správné technice čištění a používání vhodných pomůcek.

Prevencí vzniku zánětlivého onemocnění dásní je pravidelně a správně prováděná ústní hygiena. Profesionální ústní hygienu je vhodné podstoupit každých 6 měsíců.

Parodontitis

Bakteriální onemocnění dásní, které je vyvoláno bakteriemi žijícími v zubním plaku. Začíná krvácením dásní a později neléčený zánět přechází do chronického stadia a dochází k úbytku tkání, které drží zub v zubním lůžku,důsledkem je postupné uvolňování zubů, které může vést k jejich ztrátě. Parodontitida se vyskytuje především ve středním a vyšším věku. U kuřáků je tento stav 4 - 7 krát častější než u nekuřáků. Kouření navíc snižuje obranyschopnost organismu proti bakteriím. Na rozdíl od zánětu dásní - gingivitidy, způsobuje parodontitida trvalé poškození. Správná léčba a důsledná hygiena dutiny ústní může zlepšit zdraví dásní a zabránit tak přechodu onemocnění do pokročilejšího stádia. Parodontitida se projevuje především ustupujícími dásněmi, jejich krvácením a zápachem z úst. V pokročilém stádiu se již zuby viklají a uvolňují následkem porušeného vaziva v okolí zubu, konečným stádiem je jejich ztráta. Mnoho lidí však bohužel žádné příznaky nezaznamená. Zubní lékař onemocnění odhalí pečlivým vyšetřením dásní speciální sondou nebo provede rentgenový snímek, na kterém je patrný úbytek kosti zubního lůžka.

Zabránit vzniku parodontitidy nebo ji v raném stádiu léčit je možné pouze pravidelnou a správnou technikou ústní hygieny.

Citlivost zubů

Obnažení zubních krčků je nejčastější příčinou zvýšené citlivosti zubů v důsledku ústupu dásní nebo ztráty zubní skloviny. Zuby jsou citlivé na podněty jako jsou například teplo a chlad, kyselé nebo sladké potraviny a nápoje. Příčinou může být špatný kartáček, věk,nedostatečná hygiena. Zuby mohou být navíc v některých případech citlivé i na dotyk vláken zubního kartáčku. Pro snížení citlivosti se používají různé zubní pasty a laky.

Airflow

Jedná se o metodu pískování zubů, která odstraní veškeré pigmentace i z hůře dostupných míst.

Bělení zubů

Ordinační bělení: na zuby se nanáší gel s vyšší koncentrací peroxidu vodíku, během bělení se gel několikrát mění. Tato metoda trvá přibližně 1,5 hodiny.

Domácí bělení: v ordinaci se udělají individuální otisky na průhledný nosič, do kterého se dává gel na bělení. Nosič se nosí několik hodin denně,dokud nedosáhneme požadované barvy zubů. Nevýhodou je časová náročnost, zvýšená citlivost a dodržování tzv. „bílé diety“ ( omezení barevných nápojů, potravin,apod.)

Bělení do čekárny: pomůže nám nastartovat ordinační bělení nebo udržuje již vybělený odstín

Kombinované bělení: pokud není dostatečně efektivní ordinační bělení,můžeme jeho účinek zvýšit s domácím bělením.

Kontakty

MUDr. Lenka Musilová Chomutov